Points of reflection the Encyclical Fratelli Tutti for an educational mission

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35756/educaumch.202220.236

Keywords:

Education, Fraternity, National curriculum, Human dignity, Personalism

Abstract

Pope Francis published in 2020 the letter Fratelli Tutti proposing the experience of fraternity to all humanity. To do this, the document shows an analysis of the needs that the current context offers, especially with the impact of technology and a conceptual relativism that is expressed at a cultural, social, ethical and economic level. The way to overcome this scenario that deprives man of the encounter with the other is the proposal of a culture of brotherhood. This is based on the acceptance of the inalienable value of human dignity and the social being of the person, fostering fraternal coexistence. For this reason, the present work intends to develop those points of reflection to find the coincidences and opportunities that it has with the administrative documents of the Ministry of Education in Peru, so that proposal can be concretized in an educational mission for this sector of the population of humanity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arendt, H. (2018). ¿Qué es la política? Comprensión y política. Partido de la revolución Democrática.

Consejo Nacional de Educación (2020). Proyecto Educativo Nacional 2036.

Francisco (2020). Fratelli Tutti. Editrice Vaticano.

García, J. (2020). Fraternidad como pedagogía del misterio. Revista Religión y escuela: la revista del profesorado de religión, ISSN 0212-3509, Nº. 338

Han, Byung-Chul. (2014). En el enjambre. Herder.

Hobbes, T. (2018). Leviatán. Deusto.

Kant, E. (2005). Fundamentación de la metafísica de las costumbres. Tecnos.

Koch, M. (2021). Invitaciones de Fratelli tutti a instituciones educativas. Boletín 66 La fraternidad y amistad social en la educación jesuita (abril-mayo 2021). https://www.pedagogiaignaciana.com

Latorre, M. (2021). Desafíos de la educación de niños y jóvenes en el siglo XXI. Educa UMCH, (18), 04-31. https://doi.org/10.35756/educaumch.202118.202

MacIntyre, A. (2001). Animales racionales y dependientes. Por qué los seres humanos necesitamos de las virtudes. Paidós.

Maritain, J. (1947, 6 noviembre de 1947). Posibilidades de cooperación en un mundo dividido. [Presentación de una conferencia]. II Conferencia Internacional de la UNESCO, Ciudad de México, México. https://www.jacquesmaritain.com/pdf/09_FP/07_FP_DiscUNE.pdf

Millán-Puelles, A. (2017). El valor de la libertad. En A. Llano, Arana, A et L. Flamarique (Eds.). Obras completas de Antonio Millán-Puelles. (Vol. 10). Rialp.

Ministerio de Educación del Perú (2016). Currículo Nacional de la Educación Básica.

Mounier, E. (1969). Manifiesto al servicio del personalismo. Taurus.

Pallares, P. (2018). Una introducción a la relación entre Jacques Maritain y algunos redactores nucleares de la Declaración Universal de los Derechos Humanos. Revista de filosofía open insight, 9(15), 173-203. https://doi.org/10.23924/oi.v9n15a2018.pp173-203.249

Pariamachi, R. (2021). La Iglesia y la política: la enseñanza del Papa Francisco. Revista Intercambio, (55), 46-49 https://intercambio.pe/iglesia-politica-papa-francisco/?print=pdf

Piro, I. (2020). Los temas centrales de la Fratelli Tutti. https://apostolado.org.ve/fratelli-tutti-todos-hermanos/

Ratzinger, J. (2016). Introducción al cristianismo. Sígueme.

Rousseau, J. (2013). El contrato social. Plutón.

Russo, F. (2000). La persona humana. Armando Editore.

Spaemann, R. (2ª ed.) (2022). Lo natural y racional. Rialp.

Published

2022-12-19

How to Cite

Pérez Narrea, J. C., & Quiñones Castillo, K. G. (2022). Points of reflection the Encyclical Fratelli Tutti for an educational mission. EDUCA UMCH Journal, (20), 133–146. https://doi.org/10.35756/educaumch.202220.236