Points of reflection the Encyclical Fratelli Tutti for an educational mission
DOI:
https://doi.org/10.35756/educaumch.202220.236Keywords:
Education, Fraternity, National curriculum, Human dignity, PersonalismAbstract
Pope Francis published in 2020 the letter Fratelli Tutti proposing the experience of fraternity to all humanity. To do this, the document shows an analysis of the needs that the current context offers, especially with the impact of technology and a conceptual relativism that is expressed at a cultural, social, ethical and economic level. The way to overcome this scenario that deprives man of the encounter with the other is the proposal of a culture of brotherhood. This is based on the acceptance of the inalienable value of human dignity and the social being of the person, fostering fraternal coexistence. For this reason, the present work intends to develop those points of reflection to find the coincidences and opportunities that it has with the administrative documents of the Ministry of Education in Peru, so that proposal can be concretized in an educational mission for this sector of the population of humanity.
Downloads
References
Arendt, H. (2018). ¿Qué es la política? Comprensión y política. Partido de la revolución Democrática.
Consejo Nacional de Educación (2020). Proyecto Educativo Nacional 2036.
Francisco (2020). Fratelli Tutti. Editrice Vaticano.
García, J. (2020). Fraternidad como pedagogía del misterio. Revista Religión y escuela: la revista del profesorado de religión, ISSN 0212-3509, Nº. 338
Han, Byung-Chul. (2014). En el enjambre. Herder.
Hobbes, T. (2018). Leviatán. Deusto.
Kant, E. (2005). Fundamentación de la metafísica de las costumbres. Tecnos.
Koch, M. (2021). Invitaciones de Fratelli tutti a instituciones educativas. Boletín 66 La fraternidad y amistad social en la educación jesuita (abril-mayo 2021). https://www.pedagogiaignaciana.com
Latorre, M. (2021). Desafíos de la educación de niños y jóvenes en el siglo XXI. Educa UMCH, (18), 04-31. https://doi.org/10.35756/educaumch.202118.202
MacIntyre, A. (2001). Animales racionales y dependientes. Por qué los seres humanos necesitamos de las virtudes. Paidós.
Maritain, J. (1947, 6 noviembre de 1947). Posibilidades de cooperación en un mundo dividido. [Presentación de una conferencia]. II Conferencia Internacional de la UNESCO, Ciudad de México, México. https://www.jacquesmaritain.com/pdf/09_FP/07_FP_DiscUNE.pdf
Millán-Puelles, A. (2017). El valor de la libertad. En A. Llano, Arana, A et L. Flamarique (Eds.). Obras completas de Antonio Millán-Puelles. (Vol. 10). Rialp.
Ministerio de Educación del Perú (2016). Currículo Nacional de la Educación Básica.
Mounier, E. (1969). Manifiesto al servicio del personalismo. Taurus.
Pallares, P. (2018). Una introducción a la relación entre Jacques Maritain y algunos redactores nucleares de la Declaración Universal de los Derechos Humanos. Revista de filosofía open insight, 9(15), 173-203. https://doi.org/10.23924/oi.v9n15a2018.pp173-203.249
Pariamachi, R. (2021). La Iglesia y la política: la enseñanza del Papa Francisco. Revista Intercambio, (55), 46-49 https://intercambio.pe/iglesia-politica-papa-francisco/?print=pdf
Piro, I. (2020). Los temas centrales de la Fratelli Tutti. https://apostolado.org.ve/fratelli-tutti-todos-hermanos/
Ratzinger, J. (2016). Introducción al cristianismo. Sígueme.
Rousseau, J. (2013). El contrato social. Plutón.
Russo, F. (2000). La persona humana. Armando Editore.
Spaemann, R. (2ª ed.) (2022). Lo natural y racional. Rialp.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Julio César Pérez Narrea, Karlo Ginno Quiñones Castillo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
In the event that the manuscript is approved for its next publication, the authors retain the copyright and assign to the journal the right of publication, edition, reproduction, distribution, exhibition and communication in the country of origin, as well as in the abroad, through print and electronic media in different databases.
To identify that the articles are original and unpublished, the author must complete the following forms: